Ladestander Til Elbiler I Boligforening Kundecase Ladestander Til Elbiler I Boligforening Kundecase Mobil

Har du styr på ladestanderbekendtgørelsen? 

Er virksomheden gearet til fremtidens boom af elbiler, og har du styr på de gældende regler for etablering og forberedelse til ladestandere? Bliv klogere på kravene og find ud af, hvordan du fremtidssikrer din virksomhed eller bygning.  

Elbiler er godt på vej til at dominere de danske veje og parkeringspladser, mens fossilbilerne bliver færre og færre. Det betyder ikke kun flere biler i kø til ladestanderne, men også nye krav til danske virksomheder og bygningsejere. For virksomheder med større parkeringsfaciliteter er det derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt de skal have ladestandere, men snarere et spørgsmål om, hvor mange – og hvornår de skal være på plads.

 

Sæt strøm til fremtidens arbejdsplads

Etablering af ladestandere er ikke alene en nødvendighed for at leve op til de nye krav. Det er også en investering i fremtiden. Med ladeløsninger på parkeringspladsen kan virksomheden imødekomme en stigende efterspørgsel fra medarbejdere og kunder – og lad os endelig ikke glemme, at det også er en gylden chance for at positionere sig som en moderne, bæredygtig aktør.

 

Ladestanderbekendtgørelsen – kort fortalt

Ladestanderbekendtgørelsen trådte i kraft 10. marts 2020 i forlængelse af EU’s bygningsdirektiv og fastsætter en række krav til etablering af ladestandere ved eksisterende bygninger, ombygninger og nybyggeri.

Det betyder, at en lang række virksomheder pr. 1. januar 2025 skal sikre, at deres parkeringsfaciliteter lever op til de nye krav om ladestandere, hvilket både kan indebære installation af ladestandere samt forberedelse af infrastrukturen til fremtidige løsninger.

Men det slutter ikke her. Med EU’s Energy Performance of Building Directive, der blev stemt igennem i juni 2024, er der nemlig skærpede krav i vente fra 2027.

Har du styr på datoerne? 

1. januar 2025 var deadline for etablering af ladestandere i henhold til ladestanderbekendtgørelsen fra 2020. 

1. januar 2027 træder nye, skærpede regler i kraft i henhold til EU’s Energy Performance of Building Directive.

Gældende og fremtidige krav: Er din virksomhed klar?

Få overblik over, hvordan kravene i ladestanderbekendtgørelsen såvel som skærpelserne i EU’s Energy Performance of Building Directive kommer til at påvirke din virksomhed eller bygning. Herunder ser vi nærmere på, hvad virksomheder og bygningsejere kan forvente af krav i hhv. 2025 og 2027.

Vi har samlet et overblik over kravene her

 

2025

Eksisterende bygninger

Eksisterende ikke-beboelsesejendomme med mere end 20 parkeringspladser skal etablere mindst én ladestander, uanset parkeringspladsens areal.

Større ombygninger

Hvis der i forbindelse med større ombygninger af bygninger, der ikke er til beboelse, etableres mere end 10 parkeringspladser, skal hver femte plads forberedes til ladestandere, mens der etableres mindst én ladestander, uanset parkeringspladsens areal.

Nybyggeri

Ved nybyggeri med mere end 10 parkeringspladser skal der etableres mindst én ladestander. Hertil skal hver femte plads forberedes til ladestandere.

Bygninger til beboelse

Der er ikke krav om ladestandere ved eksisterende beboelsesbygninger. Ved større ombygninger eller nybyggeri skal alle parkeringspladser forberedes til ladestandere.

 

2027

Eksisterende bygninger

Eksisterende ikke-beboelsesejendomme med mere end 20 parkeringspladser skal etablere ladestandere på 10 procent af parkeringspladserne ELLER forberede 50 procent af pladserne til ladestandere.

Større ombygninger og nybyggeri

Ved nye eller ombyggede ikke-beboelsesejendomme skal der minimum etableres én ladestander for hver femte parkeringsplads, mens hver anden parkeringsplads skal forberedes til ladestandere.

Nye eller ombyggede kontorbyggerier

Ved nye eller ombyggede kontorbyggerier skal der etableres en ladeplads på 50 procent af parkeringspladserne.

Nye eller renoverede beboelsesejendomme

Nybyggede beboelsesejendomme eller beboelsesejendomme, der har gennemgået en større ombygning og har mere end tre parkeringspladser skal etablere minimum én ladestander samt forberede halvdelen af parkeringspladserne.

 

Herning Sky Opladning Bil M

Sådan kom der strøm på elbilerne i Herning Sky

Hvilken udbyder, skal man vælge? Skal løsningen være skalerbar? Hvordan skal ladestanderne placeres? Hvad med finansieringen? Det var bare nogle af de overvejelser, beboerne i Herning Sky gjorde stod over for, da de skulle etablere ladestandere.

Læs artiklen om Herning Sky

Små og mellemstore virksomheder er undtaget

Ingen regler uden undtagelser. Kravene i ladestanderbekendtgørelsen gælder således ikke eksisterende bygninger, der er ejet og benyttet af små og mellemstore virksomheder. Ved små og mellemstore virksomheder (SMV’er) forstås virksomheder med mindre end 250 medarbejdere og en årlig omsætning på under 50 mio. EUR eller en samlet årlig balance på under 43 mio. EUR.

Om dette fortsat vil gælde ved en fremadrettet opdatering af ladestanderbekendtgørelsen er endnu uvist.

SMV’er er ikke omfattet af undtagelsen, hvis…

  • Der er tale om nybyggeri.
  • Virksomheden foretager en større ombygning.
  • Der indgår en offentlig myndighed, en privatperson eller en stor virksomhed i ejer- eller brugskredsen af bygningen.

 

Få styr på de tekniske krav til ladestandere

Skal din virksomhed eller bygning leve op til bekendtgørelsen, er der et par tekniske krav, som skal overholdes. Både når det gælder forberedelse til fremtidige ladepladser såvel som installation af ladestandere.

 

Krav til forberedelse af ladestander

Ladestanderbekendtgørelsen stiller krav til trækning af tomrør eller kabelbakker til fremtidige ladestandere. Tomrør skal dimensioneres, så der efterfølgende kan trækkes kabler og de skal gerne have en træksnor. Hvis tomrørsforbindelsen er stor nok til at rumme kabler til flere ladepunkter, kan ét tomrør betegnes som forberedelse til fx fire parkeringspladser, forudsat at det placeres strategisk, så det kan betjene to ladestandere med to ladepunkter i hver.

 

Krav til ladestander og installation

Ladestandere skal opfylde kravene til moderne opladning af elbiler og plugin-hybrider. Det betyder helt konkret, at ladestanderen skal være udstyret med enten type 2-stik eller Combo 2-stik og dimensioneret til en ladeeffekt på minimum 3,7 kW. En normallader vil således være tilstrækkelig, men det er også muligt at etablere hurtigere ladeløsninger. Installationerne skal være faste og overholde kravene i installationsbekendtgørelsen.

FAQ – få svar på dine spørgsmål om ladestanderbekendtgørelsen

Ladestanderbekendtgørelsen har i sig selv ikke formuleret en definition på en bygning. Det har bygningsdirektivet til gengæld. Her fremgår det, at en bygning skal være opvarmet for at være omfattet af krav om ladestandere. Uopvarmede landbrugsbygninger, lagerhaller, o. lign. vil derfor typisk ikke være omfattet af kravene.

En parkeringsplads defineres som et areal, der primært bruges til parkering af motoriserede køretøjer, uanset underlag eller placering. Arealer, der kun lejlighedsvis anvendes til parkering, fx græsmarker eller grusarealer i forbindelse med festivaler og markeder eller parkeringspladser ved landsbykirker o. lign. er således ikke omfattet af ladestanderbekendtgørelsen.

Parkeringspladser anses som tilknyttet en bygning, når de er etableret for at betjene bygningen. Dette gælder, uanset om parkeringspladsen og bygningen ligger på samme matrikel eller ej.

Hvis parkeringspladserne primært er etableret i forbindelse med udendørsarealer, fx parker, og den tilknyttede bygning kun anvendes i begrænset omfang, er parkeringspladserne som udgangspunkt ikke omfattet. Hvis bygningen har en café, sportsfaciliteter eller andre indendørs faciliteter, kan den dog være underlagt bekendtgørelsen. Dette vil afgøres ud fra konkret vurdering.

Parkeringspladser anses som tilknyttet en bygning, når de er etableret for at betjene bygningen. Dette gælder, uanset om parkeringspladsen og bygningen ligger på samme matrikel eller ej.

Ved bygninger med blandet anvendelse, fx en kombination af butikker og lejligheder, skal parkeringspladserne fordeles mellem de forskellige grupper. Reglerne afhænger af, hvor mange parkeringspladser, der er tilknyttet erhvervsdelen.

  • Eksisterende bygninger: Hvis mere end 20 parkeringspladser er tilknyttet erhvervsdelen, gælder kravene om mindst én ladestander i henhold til 2025-kravene – eller ladestandere på hver tiende plads ELLER forberedelse til ladestandere på halvdelen af pladserne i henhold til 2027-kravene.
  • Nybyggeri: Hvis bygningen samlet set har mere end 10 parkeringspladser, skal der etableres mindst én ladestander til erhvervsdelen, mens hver femte plads skal forberedes til ladestandere i henhold til 2025-kravene. I forhold til skærpelserne pr. 1. januar 2027 er der krav om ladestandere på hver femte parkeringsplads og forberedelse hertil på halvdelen af parkeringspladserne. For kontorbyggerier vil der være krav om en ladeplads på halvdelen af pladserne.

Definitionen på en større ombygning i ladestanderbekendtgørelsen omfatter renoveringer eller ombygninger, hvor følgende betingelser er opfyldt:

  • Der pågår et byggearbejde på bygningen, som medfører ændringer i bygningens struktur eller funktion. Det kan fx være nyt tag, ombygning af facaden, tilbygning, mv.
  • Udgifterne til etablering af ladestandere samt forberedelse til ladestandere udgør mindre end 7 procent af de samlede omkostninger for ombygningen i henhold til 2025-kravene – og 10 procent af de samlede omkostninger i henhold til 2027-kravene.
  • Efter ombygningen skal minimum 10 parkeringspladser være tilknyttet bygningen (2025) og 5 parkeringspladser (2027).
  • Parkeringsanlægget eller den elektriske infrastruktur ændres, fx ny belysning, belægning, arealudnyttelse, mv.

Hvis udgifterne til ladestandere og forberedelse ikke overstiger 7 procent af de samlede omkostninger (2025) eller 10 procent (2027), er din virksomhed som udgangspunkt omfattet af kravene. Har du ikke en konkret pris på projektet, kan følgende vejledende omkostninger benyttes til beregningen:

  • 15.000 kr. for etablering af ladestander inkl. kabelføring i tilfælde, hvor kabler kan føres i kabelbakker eller parkeringspladsen ikke er færdigbelagt.
  • 20.000 kr. for etablering af ladestander inkl. kabelføring i tilfælde, hvor det er nødvendigt at opbryde belægningen.
  • 1.500 kr. pr. plads for forberedelse til ladestander, fx ved nedlægning af tomrør.

Nybyggeri i ladestanderbekendtgørelsen henviser til bygninger, hvor der er indsendt byggeansøgning fra 10. marts 2020 og frem.

SMV’er kan være undtaget kravene om ladestandere, hvis bygningen er ejet og benyttet af en SMV. Er bygningen ejet eller delvist benyttet af en offentlig myndighed, privatperson eller stor virksomhed, gælder undtagelsen ikke.

Kravene til ladestandere er, at installationerne skal være faste, at ladestanderne skal have type 2-stik eller Combo 2-stik og kunne lade elbiler og plugin-hybrider op. Bekendtgørelsen stiller imidlertid ikke krav til ladeeffekten, og det er derfor op til den enkelte bygningsejer, om man vil etablere en normallader, hurtiglader eller lynlader.

Som udgangspunkt kræver etablering og forberedelse til ladestandere ikke byggetilladelse, da de er omfattet af bygningsreglementets regler for brugerbetjente anlæg.

Bygningsejeren har ansvaret for at sikre, at ladestanderbekendtgørelsen bliver overholdt. Bekendtgørelsen fastsætter dog ikke, hvordan udgifterne fordeles mellem fx lejer og udlejer.

Nej. Hvis en bygning opføres uden parkeringspladser og i øvrigt ikke har krav om parkering, er den ikke omfattet af bekendtgørelsen.

Nej. Da gadeparkering ikke anses for at være tilknyttet en bestemt bygning, er bygninger, der udelukkende har gadeparkering, ikke omfattet.

Såfremt der ikke sker en større ombygning, og bygningen allerede har en ladestander tilknyttet, er der ikke behov for yderligere installationer i forhold til 2025-kravene. Fra 2027 vil der dog være krav om ladestandere på hver 10. parkeringsplads – eller at halvdelen af pladserne forberedes til ladestandere.

Tænk fremad: Skab plads til fremtidens elbiler

Nu hvor vi har slået fast, at virksomheder og bygningsejere ikke kommer uden om ladestandere, er det værd at kigge nærmere på, hvilke overvejelser, man bør gøre sig. Uanset om din virksomhed vælger at eje eller leje, eller om løsningen skal være skalerbar, er det vigtigt at have en klar strategi for, hvordan I bedst imødekommer fremtidens krav og muligheder.

Eje?

At eje en ladestanderløsning kræver en større startinvestering, men når først investeringen er betalt hjem, kan din virksomhed høste de økonomiske fordele. Kort fortalt slipper man for løbende abonnementsomkostninger og bindingsperioder og får samtidig fuld kontrol over prissætningen. Det betyder også, at der er mulighed for at tilbyde forskellige priser til forskellige brugere.

 

Eller leje?

Vælger man leje-modellen, kan virksomheden se frem til lavere startomkostninger, servicering af anlægget og mere fleksibilitet. Det kan være en fordel, hvis behovene skulle ændre sig.

 

Er virksomhedens el-infrastruktur gearet til ladestandere?

Tjek om eltavler og el-tilslutning er rustet til, at der på sigt etableres flere ladestandere – og evt. andre og mere effektive typer ladestandere.

 

Skal løsningen kunne skaleres?

Behov ændrer sig, og med tiden vil der komme flere elbiler til. Overvej derfor, om virksomheden bør installere eller klargøre flere parkeringspladser med ladestandere, end der stilles krav til.

 

Normal, hurtig eller hurtig som et lyn?

Afdæk behovet for kunder og medarbejdere. Hurtigladere og lynladere kan fx være en god service for kunderne i indkøbscentre, ved tankstationer, o. lign. Skal laderen primært servicere ansatte i løbet af arbejdsdagen, kan en normallader måske dække behovet.

Kom i gang

Én ting er kravene i ladestanderbekendtgørelsen – noget helt andet er, hvordan den enkelte bygningsejer eller virksomhed vælger at gribe ladeløsningerne an. DKTV bygger på 50 års erfaring inden for elinstallationer med en hær af kompetente rådgivere og teknikere, der dækker hele Danmark. Det betyder, at vi kan levere hele pakken: fra grundig rådgivning, indkøb af boks, gravearbejde og installation til løbende support samt mulighed for en efterfølgende serviceaftale.

Jasper Jannerup DKTV

Jasper Bandsholm Jannerup

Markedschef

Telefon: 51 15 75 06
jbaj@dktv.dk

Anders Meulengracht DKTV

Anders Meulengracht

Key Account Manager

Telefon: 40 41 40 03
anme@dktv.dk