Foreningen Halvtolv er godt i gang med at realisere sit mål om en 100% elektrisk bilpark – godt hjulpet af en fleksibel løsning fra HomeCharge

Vi har været på besøg hos Andelsforeningen Halvtolv, der ligger i skønne maritime omgivelser på Holmen i København. Foreningen, der huser 156 lejligheder, har netop fået etableret ladestandere fra HomeCharge, og vi var ude for at tale med Jakob Juul, som har været én af ankerpersonerne i projektet.

Vi vil gerne stille ham de spørgsmål, som vi så ofte møder blandt boligforeninger, der kontakter os om HomeCharge’s ladeløsning. Forhåbentligt det kan være til inspiration for jer, som overvejer at opføre ladestandere i foreningen.

Halvtolv Forening Med Fokus På Bæredygtighed Opladning Halvtolv Forening Med Fokus På Bæredygtighed Opladning M

Hvordan opstod projektet?

Jakob Juul fortæller, at han købte sin elbil for 7 år siden, som den første i foreningen. På det tidspunkt var det normalt, at opladningen skete i det offentlige rum, men det var ikke normalt med fælles opladning, hvis man boede i en boligforening. Der var derfor heller ikke andre, som ønskede en fælles ladeløsning i foreningen på dét tidspunkt. I stedet fik han opsat en ladestander for egen regning.

Heldigvis ændrede holdningen i takt med, at der både kom flere elbilsejere til i foreningen og nye aktører på markedet, der kunne tilbyde andre former for ladeløsninger og finansieringsmuligheder, der er mere målrettet til f.eks. foreninger, hvor man er mange om at dele p-pladsen.

I dag er der 12 el- og hybridbilsejere hos Halvtolv, som deles om 5 aktive ladebokse. Der er samtidig gjort klar til yderligere 8 bokse og med planer om yderligere 20 bokse i en faseopdelt udrulning. Ambitionen er en fuldstændig konvertering til el- og hybridbiler hos Halvtolv.

 

Hvordan traf I beslutningen om valg af leverandør?

Jakob Juul fortæller: ”Jeg brugte en del tid på at undersøge markedet og indhente tilbud fra flere aktører. Jeg havde 3 succeskriterier, der skulle være opfyldt:

1. Forbruget skulle kunne opkræves direkte hos den enkelte bruger.

2. Løsningen skulle være så tilpas fleksibel, at den kunne udrulles i etaper og dermed kunne finansieres løbende.

3. Og nok det allervigtigste, at løsningen var leverandør-uafhængig. Således at det er os, der ejer løsningen og infrastrukturen, og dermed har mulighed for at komme ud af aftalen igen - uden at vores bokse skal tages ned.”

”Vi endte med at gå med HomeCharge, da det var den leverandør, der imødekom disse kriterier bedst og samtidig til en attraktiv pris.”

Hvordan har processen været?

Jakob Juul: ”Det har været en god proces.  Vi havde vores ’hus’-elektriker ude for at tjekke vores strømkapacitet og installationer. Da vi jo er en forholdsvis ny forening fra år 2000, så var der heldigvis effekt nok til at kunne oplade elbiler.”

”Hvad angår p-pladser, så har vi valgt at samle ladepladserne ét sted, hvor der er mest effekt til rådighed, og hvor det krævede mindst mulig gravning. Nogle af beboerne bor selvfølgelig tættere på selve ladestationen end andre. Men det tager vi med.” fortæller Jakob Juul.

”Og så har vi kommunikeret bredt ud i foreningen, at alle gerne må bruge ladepladserne mellem kl. 22-10 til parkering, hvis de ikke allerede er optaget af en opladende el- eller hybridbil. Det er vigtigt at vise rummelighed over for ikke-elbilister, så vi ikke skaber unødig irritation."

Halvtolv har i det hele taget gjort meget ud af kommunikationen omkring opsætningen og brug af ladestanderne. De har også lavet et sæt regler, der matcher netop deres forening og beboere.

Grøn Forening Bæredygtig Elbil Ladning Grøn Forening Bæredygtig Elbil Ladning M

Hvordan finansieres projektet?

Halvtolv opkræver 1000 kr. i p-licens fra alle bilejere i foreningen. Denne licens har gjort det muligt at komme i gang med at finansiere projektet. Derudover opkræves der et fast gebyr på 5000 kr. fra elbilsejere i foreningen, som ønsker at bruge ladeløsningen. Dette er også med til at sikre en løbende finansiering af projektet, i takt med at flere elbiler kommer til og behovet for flere ladestandere opstår.

Jakob Juul: ”Vi kan jo heldigvis selv styre, hvem der kan benytte ladeboksene via den nøglebrik, som man får udleveret, når man tilmelder sig. Samtidig med at det forhindrer ubudne gæster i at bruge vores standere.”

Derudover får foreningen, som storkunde, strøm til en favorabel pris. Og fordi de netop har valgt at lade HomeCharge varetage administrationen mod et mindre månedligt servicegebyr i forbindelse med opgørelse af strøm, så opfylder de betingelserne for at få deres elafgifter refunderet, svarende til 1,1 kr. per kWh inkl. moms.

”Det betyder, at vi lander på en strømpris på omkring 1,30 kr. per kWh. Så det kan godt betale sig at være elbilist”  siger Jakob Juul og fortsætter:

”Det er en stor fordel, at foreningen selv kan styre, hvem de køber strømmen hos, og selv kan sætte strømprisen overfor deres beboere. Vi er ikke interesseret i at kunne tjene på strømmen, selvom der er mulighed for det. Hos os skal løsningen kunne hvile i sig selv - uden hverken over- eller underskud,” fortæller Jakob Juul.

Har du fået lyst til at høre mere?