#2 Med en flåde på 400 biler, hvordan får vi så skruet ned for brændstofforbruget?

Så er sejlene sat! Vores store klimarejse er i gang, og vi kan mærke i vores lille team, at det forpligter. I dette indlæg vil vi fokusere på, hvordan vi som virksomhed kan arbejde med det negative aftryk på klima og miljø fra vores bilflåde.

For er der noget vi er gode til i DKTV, så er det at køre hele det danske kongerige tyndt og hjælpe danskerne med deres installationer. Her er virkelig et sted, hvor vi kan gøre en forskel.

Dktv Teknikerbil I Boligforening Dktv Teknikerbil I Boligforening Mobil
Daektryk Co2 Klima

Dæktryk

Noget så simpelt som dæktrykket, gør en rigtig stor forskel. Det korrekte dæktryk på bilerne betyder nemlig ikke kun en forbedret sikkerhed – det betyder også rigtig meget for brændstofforbruget. Hvis f.eks. dæktrykket er bare 0,3 bar for lavt, så øges modstanden, og dermed vil bilen bruge ca. 1,5% mere brændstof.

Undersøgelser viser, at man kan spare op mod 10% i brændstof ved at køre med det rigtige dæktryk. Hvis man kører med det rigtige dæktryk, så vil dækkende desuden holde længere, og på den måde nedbringer man yderligere CO2-udslippet.

Aircon Bil Co2 Klima

Air-con

Hvis man ruller vinduet ned og kun bruger Air-con, når det er allermest nødvendigt, kan man også gøre en stor forskel på bilens energiforbrug.

Bilens CO2-udledning stiger med 5-15%, når der bliver tændt for aircondition, og ved bykørsel bliver forbruget endda op til 30% højere.

Bilflåde Dktv Co2 Klimabelastning

Logistik og belastning

Ved at gennemgå og optimere bilernes ruter kan man koordinere logistik og overlæsning mere optimalt og undgå spildkørsel.

Også en ganske simpel oprydning i ens last kan gøre en forskel.

Bilkursus Co2 Klima

Kurser

Man kan komme langt ved at lære medarbejderne, hvordan man kan køre bilen mere brændstofvenligt. Måden man trykker på speederen, hvilke gear man kører i, og hvor hurtigt man kører, er bare nogle af de faktorer, som spiller en stor rolle.

Teknikere kørekursus

Hvad hvis vi fik vores teknikere til at cykle i stedet for at køre i bil?

Det lyder vist en smule optimistisk. For de teknikere, der kører langt hver dag, er det selvfølgelig udelukket at cykle rundt. Men vi har også mange teknikere, som kører i byerne, og som bruger meget tid i trafikpropper, og som ofte har svært ved at finde parkering.

I vores sparring med TDC Group viser det sig, at de allerede er kommet langt med deres udvikling af en ’cyklende tekniker’. De har f.eks. designet boks til en ladcykel, der giver plads til både stige og værktøj. Dét koncept har vi tænkt os at lade os inspirere af.

Vores største udfordring her er, at vi også skal skabe en proces for service af cyklen, reparation og udskiftning. Og finde et sted at parkere bilen, for de teknikere som kommer langvejs fra og kun skal bruge cyklen til kørsel inde i byen.

Cyklende Teknikere Dktv Co2 Klimarejsen Cyklende Teknikere Dktv Klimarejse Mobil

Fra tanke til handling

Vi har nu fået nogle realistiske ideer på bordet, der fokuserer på, hvordan vi som virksomhed kan begrænse vores CO2 udslip, når vi kører rundt.

Vi vil arbejde med, at vores flåde af ca. 400 teknikerbiler sparer på brændstoffet pr. kørte kilometer og på sigt vil blive udskiftet til el-biler.

Vi vil arbejde med et koncept i København, hvor teknikerne kommer cyklende i stedet for at køre i en teknikerbil. Men kunne vi også få medarbejderne med?

Næste artikel handler om vores medarbejdere. For hvad hvis de også tænker klimavenligt, når de transporterer sig til og fra arbejde? Hvad er deres motivation? Det vil vi fortælle mere om i næste artikel.