Den første opladning
Hvordan får man sat fart i opsætningen af ladestandere, når man er den eneste i sin boligforening, der har el-bil?
Brian Mikkelsen, der har en lejlighed i det 15 etager høje byggeri Herning Sky på Grøndahlsvej, manglede en ladestander til sin elbil og besluttede i samarbejde med bestyrelsen at undersøge markedet.
Få måneder efter var løsningen fra HomeCharge og DKTV klar til første opladning – og håndterer nu både plug-in hybrid og elbiler.
En fleksibel løsning, der kan vokse
Brian Mikkelsen endte med tilbud fra et par udbydere, som tog det forbehold, at der skulle være nem adgang til kabelføring:
”Men det er de færreste foreninger, der har styr på det. Heldigvis kom jeg også i kontakt med den danske virksomhed HomeCharge, som leverer ladestandere med app-styring – og deres samarbejdspartner DKTV, der har 50 års erfaring med boligforeninger og står for installationen og serviceringen af standerne. De var klar til at hjælpe os og havde viljen til at få projektet til at lykkes.
Modsat de store operatører var HomeCharge fleksible, hurtige til at svare og løsningsorienterede. Samtidig tænker de frem, og det er vigtigt, fordi mange vil anskaffe elbiler i fremtiden.
Nu har vi i Herning Sky fået en skalérbar løsning, hvor du kun betaler for det, du bruger. Der er ikke nogen binding eller abonnement, og da det er vores egen installation, kan vi frit vælge HomeCharge fra, hvis det skulle blive aktuelt”.
Klar på 7-8 uger
Der var god kommunikation med HomeCharge og DKTV, og foreningen oplevede handlekraft, da ladestanderne skulle op: ”Opstod der problemer, gik man straks i ’løsningsmode’ og fik klaret tingene. For eksempel fandt vi på dagen, hvor projektet skulle stå færdigt, ud af, at røret til strømtilførsel alligevel ikke var stort nok.
Så blev der handlet! Teknikere, forsyningsfolk og os fra foreningen fandt sammen frem til en løsning. Heldigvis – for ellers kunne projektet blive forsinket i op til en måned. Nu tog det kun 7-8 uger fra første kontakt med HomeCharge, til jeg kunne lade min elbil første gang”, siger Brian Mikkelsen.
Herning Sky har 40 lejemål, og beboerne har nu 5-6 elbiler. Installationen er med 11 kWh i kablerne, og det tager 3,5 timer at lade en elbil op.
Ny app-løsning gør det nemt for alle
HomeCharge har en app-løsning, der gør det muligt for beboerne at betale direkte via appen - samt starte og afslutte opladningen f.eks. fra deres lejlighed.
Samtidig giver app’en et hurtigt overblik over ledige ladestandere – både hjemme i foreningen og når man er på farten.
Andre fordele:
Foreningen kan selv bestemme, om deres beboere skal betale én pris - og deres gæster en anden pris. Og kan beslutte, at ladestanderne skal være tilgængelige for elbilister uden for foreningen i bestemte tidsrum. Dermed har foreningen også mulighed for også at tjene på løsningen.